Isnin, 7 Julai 2008

TEKSI BAWA BATU NESAN

SEPERTI BIASA RAZALI MEMANDU TEKSI KELILING KUALA LUMPUR. Waktu itu jam menunjukan 11.30 malam. Setengah jam lagi Razali berkira-kira, bolehlah dia mendapat pendapatan agak lebih. Tambang yang akan dikenakan kepada penumpangnya lebih 50%. Bolehlah dia menyelesaikan bayaran yang masih tertangguh. Mana nak bayar yuran peperiksaan sekolah anaknya, mana nak bayar duit teksi yang sudah tertangguh.
"Pening aku mikirkan, tapi nak buat macamana, ini je yang aku boleh, selagi ada tenaga, aku akan bawaklah teksi ni, banyak dah jasanya" Razali bercakap sendiri.

Dia terus menyusuri jalan-jalan Kuala Lumpur yang basah. Hujan baru berhenti. Penumpang pun tak berapa ada. Dalam kegelapan malam, tiba-tiba dia melihat disebelah tepi jalan, Razali nampak ada penumpang menahan teksinya. Dia memperlahankan teksinya. Memang betul, seorang penumpang wanita sambil mengendong anaknya yang baluti selimut. Barangkali kesejukan agaknya.

" Gombak Batu 10 Pak Cik ..." kata perempuan itu sambil membuka pintu belakang.

Perempuan itu duduk dan senyap. Tak ada interaksi antara mereka. Razali pun dah biasa dengan keadaan begitu, kalau penumpangnya diam, dia akan diam. Malas nak bertanya, tambahan hari dah lewat malam, tak ada perkara yang seronok untuk diperbualkan.

Razali terkejut juga bila perempuan itu masuk kedalam teksinya. Harum semerbak memenuhi ruang teksinya. Tiba-tiba sahaja meremang tengkuknya. Dia cuba mencuri pandang melalui cermin yang ada dihadapannya, keadaan gelap menjadikan tidak ada apa-apa yang kelihatan. Anak yang diribanya senyap, sejuk sangatlah tu, lena tidurnya.

Razali terus memandu teksinya membawa penumpangnya dari Jalan Ampang menuju ke Jalan Gombak Batu 10. Jalan memang lengang. Maklumlah sudah pukul 12.00. Razali mencongak-congak, dapatlah RM20.00. Tiba-tiba wanita itu minta Razali memberhentikan teksinya....

bersambung.....

PENGALAMAN YANG DICERITAKAN OLEH RAZALI RIZWAN.